Σε ακαδημαϊκό επίπεδο η αμφιβολία είναι αρετή. Το γνωστό αρχαίο ρητό „σπεύσε να αμφιβάλεις“ επιβεβαιώνει την επιστημονική τάση των αρχαίων Ελλήνων, η οποία άλλωστε ακόμα και στην μοντέρνα αντίληψη περί ζωής και δημιουργίας είναι πιο κοντά από κάθε άλλη θεωρία. Για να συλλάβει κανείς την ελληνοκεντρική κοσμοθεωρία δεν μπορεί κανείς να σταθεί σε ένα εξωτερικό μόρφωμα της γλώσσας εξαντλούμενο σε γραμματικοσυντακτικούς κανόνες, κατ' ανάγκη πρέπει να διεισδύσει στον ελληνικό λόγο όπου είναι απαραίτητο ένα εργαλείο το οποίο θα μας επιτρέψει να φέρουμε εις πέρας αυτό το έργο. Το εργαλείο αυτό είναι η φιλολογία. Αξίζει να σημειωθεί ότι πολλοί από τους Προσωκρατικούς δεν έγραφαν σε πρόζα, αλλά στην παράδοση της επικής ποίησης όπως ο Εμπεδοκλής, πράγμα το οποίο επιβάλει σοβαρή και υπεύθυνη έρευνα και μελέτη από την φιλολογική κοινωνία για να γίνει δυνατή η κατανόηση των κειμένων τα οποία ξεπερνούσαν τα γλωσσικά σύνορα και τους γλωσσικούς περιορισμούς της τότε εποχής. Σαφώς και δεν είναι η φιλολογία το μοναδικό εργαλείο το οποίο διαθέτουμε, καθώς υπάρχει ένα τεράστιο πλήθος αρχαιολογικών ευρημάτων, ιστορικών, γεωγραφικών, μυθολογικών και θρησκευτικών μαρτυριών. Το πλέγμα όλων των αρχαίων αυτών σημείων βοηθά να κατανοήσουμε ότι οι Προσωκρατικοί όπως ο Αναξίμανδρος, ο Εμπεδοκλής, ο Ηράκλειτος καθώς και Αριστοτέλης, ο Θεόφραστος και πολλοί άλλοι στήριξαν τους κίονες της επιστήμης της κοσμογονίας σε φυσικούς κανόνες ξεπερνώντας με επιστημονικό τρόπο τις μυθοπλασίες της Μεσοποταμίας και περιχώρων .
Ο Δαρβίνος γράφοντας την εργασία του „η καταγωγή των ειδών“ σίγουρα αγνοούσε τον Αναξίμανδρο, ο οποίος κάνει καταπληκτικές αναφορές περί εξελεγκτικής θεωρίας, καθώς είχε παρατήσει στην μέση τις σπουδές του στα Ελληνικά.
O Dan Brown αγνοεί στο βιβλίο του „ILLUMINATI“ τον Εμπεδοκλή, αλλά αναφέρεται στον Αριστοτέλη για τα τέσσερα βασικά στοιχεία της φύσης. Ενδεικτικά :
Ο Εμπεδοκλής από τον Ακράγαντα είχε τέσσερα στοιχεία: τη φωτιά, το νερό, τον αέρα και τη γη· το αίτιο που κυβερνά είναι η Φιλία και η Διαμάχη. (Ψευδ. Πλούταρχος, Στρωματείς 10)
Ο Αριστοτέλης επίσης υπογραμμίζει ότι τίποτα δεν μπορεί να γίνει έξω από το φυσικό περιβάλλον. Επίσης για την απαρχή του σύμπαντος λέει τα εξής:
... ούτε έχει δημιουργηθεί ούτε φθείρεται και υπάρχει πάντοτε και θα υπάρχει στο διηνεκές.
Εδώ θα πρέπει να εγκαταλείψουμε τον ανθρωποκεντρικό τρόπο σκέψης, διότι μόνο τότε θα υπάρξει πρόσβαση στα βαθύτερα πεδία Γνώσης τα οποία προσπαθούν οι θρησκόληπτοι δογματιστές ( Religious Right) να εκδιώξουν με πολλαπλές επιθέσεις στην λογική οι οποίες παρατηρούνται κυρίως στις Η.Π.Α, όπου γίνεται εντατική προσπάθεια απαγόρευσης της Θεωρίας της Εξέλιξης στα σχολεία, χειρότερα δε, και στα πανεπιστήμια (!).
Και φτάνουμε στο „ζουμί“... η αντιπαλότητα Ιδεών Θρησκείας / Επιστήμης.
Στο άγχος επιβίωσης του Ιερατείου διατύπωσε το 1802 ο θεολόγος William Paley την θεωρία προσομοίωσης του Θεού ως Ευφυούς Ωρολογοποιού, κατασκευαστή ενός ευφυούς σχεδίου
( Intelligent Design) αλλά έλα που σύντομα παρουσίασε και ο ειδικός καθηγητής της Οξφόρδης Richard Dawkins με σαφήνεια και ενδελεχή τεκμηρίωση το βιβλίο του "ο τυφλός ωρολογοποιός" όπου το σύμπαν δημιουργήθηκε τυφλά, χωρίς σκέψη και γνώση, αλλά με βάση των συμπαντικών νόμων της τυχαιότητας και αναγκαιότητας. Και „καπάκι“ έρχεται ο καθηγητής Βιοχημείας Μ. Behe και υποστηρίζει το Ε.Σ λόγω της „ αμείωτης πολυπλοκότητας“. Πλανάται βέβαια, διότι σύμφωνα με τον Β´ νόμο της θερμοδυναμικής η πολυπλοκότητα της φύσης όχι μόνο δεν έμεινε αμείωτη, αλλά αυξήθηκε και αυξάνεται συνεχώς.
O St. Hawking, διάσημος κοσμολόγος, στο βιβλίο του " Μαύρες Τρύπες – Σύμπαντα Βρέφη" γράφει: „Σήμερα είναι εν γένει αποδεκτό, ότι η εξέλιξη του σύμπαντος διέχεται από ορισμένους νόμους. Ίσως οι νόμοι αυτοί να θεσπίστηκαν από τον Θεό, πάντως από ότι φαίνεται, εκείνος δεν επεμβαίνει στην λειτουργία του σύμπαντος καταπατώντας τους“.
Πολλές οι θέσεις και οι αντιθέσεις του ΕΣ, γεγονός παραμένει ότι οι υποστηρικτές του χρηματοδοτούνται κυρίως από θρησκευτικές οργανώσεις και ειδικά από τον Οργανισμό "Βραβείο Τέμπελτον"...
Ενδιαφέρουσα από φιλοσοφικής απόψεως είναι και η εργασία του Αυγουστίνου στο βιβλίο του η „Πολιτεία του Θεού“, δυστυχώς όμως δεν μπορεί να ευσταθεί καθώς δέχεται μια κτησιολογική κοσμογονία περίπου από το 5000 π.Χ.(;)!
O St. Hawking στο βιβλίο του „Το χρονικό του χρόνου“ γράφει: „στους περισσότερους Έλληνες φιλοσόφους δεν άρεσε η ιδέα μιας Δημιουργίας που μοιάζει πολύ σαν αποτέλεσμα της θείας παρέμβασης. Πίστευαν λοιπόν ότι και το ανθρώπινο είδος και ο Κόσμος γύρω του υπήρχαν από πάντα και θα υπάρχουν για πάντα“.
Είναι άκρως συγκινητικό για κάθε Έλληνα η επιβεβαίωση του διηνεκές του Αριστοτέλη από τον βασικότερο συμπαντικό νόμο πού είναι η διατήρηση της ενέργειας του Lavoisier (καταδικάστηκε από τον Πάπα ως μεγαλύτερη βλασφημία).
Η αυθεντία των αρχαίων Ελλήνων είναι μεν γνωστή, αλλά η εκτίμηση τους είναι εάν όχι περιορισμένη, τουλάχιστον δύσκολη. Η μετάδοση των ιδεών τους χρειάζεται πιο αποφασιστικά βήματα, καλύτερη εκτίμηση των αρχαίων Ελληνικών χειρογράφων, παπύρων που βρέθηκαν πρόσφατα στην Αίγυπτο, καθώς και των 2000 (!) αρχαίων ελληνικών παπύρων οι οποίοι βρέθηκαν στο Ερκολάνο της Ιταλίας κάτω από την ίδια λάβα του Βεζουβίου που είχε καλύψει και την Πομπηία και αναγνωρίσθηκαν πρόσφατα με υπερσύγχρονες τεχνικές μεθόδους αποκαλύπτοντας άγνωστα μέχρι τώρα κείμενα Επικούρειας Φιλοσοφίας(1). Το έργο αυτό είναι τεράστιο και πολύπλοκο. Κανείς όμως δεν είπε ότι είναι εύκολο να ανακαλύψεις μια αδιάσπαστη γραμμή η οποία επέζησε πάμπολλα δυστυχήματα της Ιστορίας, φιλοσοφικής σκέψης και πρακτικής μέσα στον χρόνο, που ξεκινάει από τούς Ορφικούς, περνάει στον Πυθαγόρα, Εμπεδοκλή, Πλάτωνα, Αριστοτέλη, στους Σούφι του Ισλάμ, πάει στην Ευρώπη της Αναγέννησης και σήμερα είναι πάλι κοντά μας. Αλλά αυτή η ιστορία είναι απόσπασμα μίας άλλης πολύ μεγαλύτερης ιστορίας...
Το πόσο σοβαρό είναι το ζήτημα του Ελληνισμού καθώς και η αναγκαιότητα της επιστροφής στις ρίζες το επιβεβαιώνουν τα προβλήματα και μάλιστα σε παγκόσμια κλίμακα της εξάντλησης των φυσικών πόρων, ρύπανση του περιβάλλοντος, αφελές ανταγωνισμός αντί συνεργασίας, καθώς και ιδιοτέλεια, τα οποία είναι αποτελέσματα ενός πολιτισμού ο οποίος συνεχώς όλο και λιγότερο σέβεται το σύμπαν, την ανθρώπινη ζωή(2) και την φύση(3). Η αναγκαιότητα ενός Διαφωτισμού είναι και πάλι εδώ. Οι επόμενες γενεές έχουν και αυτές το δικαίωμα να απολαύσουν την ζωή τους.
Το εάν υπάρχει κάποιο ευφυές σχέδιο για το σύμπαν και την ανθρωπότητα είναι τουλάχιστον αβέβαιο, το σίγουρο είναι ότι για την βελτίωση της ανθρωπότητας, για την γιατρειά του ανθρωπίνου πόνου, για την βελτίωση ποιότητος ζωής, για την μακροζωία, για πρόοδο συνέβαλαν ευφυέστατοι άνθρωποι. Αυτοί ήταν οι αρχαίοι Ελληνες που έδωσαν τις βάσεις,τα θεμέλια των επιστημών.
(1) Για την ανακάλυψη αυτή υπάρχει εντυπωσιακή άγνοια στην Ελλάδα. Καλό θα είναι ο Νεοέλληνας να επαγρυπνεί, καθώς η «προβατοποίηση» του βρίσκεται σε εξέλιξη. Ενδεικτικά : Στον πάπυρο „Περί Μουσικής“ ο Φιλόδημος ερωτευμένος με κάποια Δημώ της είχε αφιερώσει τα μισά του ποιήματα( Για αυτό και το όνομα: Φιλό-δημος). Σε ένα άθλιο ντοκιμαντέρ τους οι Αμερικανοί, διαστρέβλωσαν το όνομα „ Δημώ“ σε „Δαίμων“!
(2) Αν και μιλάνε για ανθρωπιστική βοήθεια και ειρηνευτικές δυνάμεις σε κάθε πόλεμο που διεξάγεται, οι Η.Π.Α , η Μ. Βρετανία, η Ρωσία, η Γαλλία και η Κίνα είναι οι μεγαλύτεροι προμηθευτές όπλων παγκοσμίως*. Επίσης είναι τα πέντε μόνιμα μέλη στο Διεθνές Συμβούλιο Ασφαλείας (U.N. Security Council) και οι μοναδικές χώρες οι οποίες έχουν δικαίωμα βέτο. Τα συμπεράσματα δικά σας.
(3) Οι πολλαπλές οικολογικές καταστροφές, Τυφώνες, Τσουνάμι, παράδοξη αλλαγή κλίματος και πολλά άλλα, είναι αποτελέσματα κυρίως του σημερινού πολιτισμού. Αν θέλετε, πέστε το υπερβολή, αλλά μια διέξοδος είναι η Αναγέννηση των αξιών του Ελληνισμού.
* Ο νόμιμος τζίρος από το εμπόριο όπλων ανέρχεται σε 4.000.000.000.-$ και από το «παράνομο» (;) εμπόριο σε 1.000.000.000.- $. Μόνο από „μικρά“ και „ελαφρά“ όπλα.
„Το μεγαλύτερο πρόβλημα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, είναι το εμπόριο όπλων.“ William Schulz, Amnesty International, Exekutiv Direktor.
N.Σάμιος
Αρθρογραφία:“ Αρχαία Φιλοσοφία Μυστήρια και Μαγεία“ P. Kingsley,“Το Χρονικό του χρόνου“,“ Μαύρες Τρύπες Σύμπαντα“ St. Hawking, „H ειδοποιός διαφορά της μεταξύ περί Θεού ιδέας των μη Χριστιανών και Χριστιανών...“ Ν. Ψέμμας,“ Δαυλός“,“ Ιχώρ“, Amnesty International.