10 Ιουνίου 2014

Εξι Καρυάτιδες στο Βρετανικό Μουσείο αναζήτησαν την αδελφή τους

Εξι Καρυάτιδες στο Βρετανικό Μουσείο αναζήτησαν την αδελφή τους


Πρωτότυπη διαμαρτυρία για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα: Εξι Καρυάτιδες στο Βρετανικό Μουσείο αναζήτησαν την αδελφή τους [εικόνες]
Μια πρωτότυπη και εντυπωσιακή διαμαρτυρία παρακολούθησαν όσοι βρέθηκαν το περασμένο Σαββατοκύριακο στο Βρετανικό μουσείο, καθώς, η διεθνούς φήμης σοπράνο, Σόνια Θεοδωρίδου, μαζί με έξι Ελληνίδες, ως άλλες Καρυάτιδες μπήκαν στον χώρο αναζητώντας την χαμένη αδελφή τους.
Το Σάββατο οι έξι πανέμορφες Ελληνίδες ντυμένες στα λευκά, ως άλλες Καρυάτιδες, μπήκαν στο Βρετανικό μουσείο αναζητώντας την χαμένη «αδερφή τους»,προκαλώντας το ενδιαφέρον τόσο των τουριστών αλλά και όσων επισκέπτονταν εκείνη την ώρα το μουσείο. Ο κόσμος έκανε στην άκρη για να περάσουν. Τα φλας «έδιναν και έπαιρναν« και όλοι αναρωτιόνταν τι συμβαίνει. Ακόμη και οι υπεύθυνοι του μουσείου. Μαζί τους ο διεθνούς φήμης μαέστρος Θεόδωρος Ορφανίδης και ο συνθέτης Παντελής Παυλίδης. Η αποστολή, αφού συντονισμένα έκανε μια βόλτα στην αίθουσα με τα Γλυπτά του Παρθενώνα, άρχισε να αναζητεί μέσα στο μουσείο την χαμένη Καρυάτιδα. Όταν την βρήκαν η συγκίνηση τους ήταν απερίγραπτη.
«Στα πλαίσια του κινήματος που έχουμε οργανώσει με τον άντρα μου τον Θεόδωρο Ορφανίδη, από το 2010, «Beautiful Greece» (Όμορφη Ελλάδα), με σκοπό να προσελκύσουμε την προσοχή του κόσμου και να ανατρέψουμε αυτό το αρνητικό κλίμα που έχει δημιουργηθεί για την χώρα μας, μέσα σε όλα θέλαμε να έρθουμε στο Λονδίνο. Με στόχο να παρουσιάσουμε ένα μοναδικό καλλιτεχνικό δρώμενο- διαμαρτυρία ώστε να βάλουμε και εμείς όχι μόνο το λιθαράκι αλλά μια κοτρόνα ολόκληρη για να μπορέσουν τα Γλυπτά του Παρθενώνα να επιστρέψουν στην πατρίδα μας. Εμείς είμαστε καλλιτέχνες δεν ήμαστε πολιτικοί. Δεν έχουμε τόσο μεγάλη δύναμη αλλά αυτό που ζήσαμε στο βρετανικό μουσείο μας έδειξε ότι μπορούμε να κάνουμε κάτι και μάλιστα πολύ μεγάλο», είπε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ η σοπράνο Σόνια Θεοδωρίδου. «Αυτό που είδα όταν μπήκαμε στο μουσείο, η σιωπή του κόσμου, του χιλιάδες κόσμου που ήταν εκεί και που μας άνοιγε τον δρόμο να περάσουμε ήταν κάτι το συγκλονιστικό. Θα μου μείνει αξέχαστο για όλη μου την ζωή», τόνισε η κ. Θεοδωρίδου.
Αργότερα η αποστολή γέμισε με σημαίες γωνιά του Χάιντ Πάρκ ζητώντας από τους Βρετανούς «να επιστρέψουν την Καρυάτιδα στην γη που την γέννησε». Μπροστάρισα για μια ακόμη φορά η παγκοσμίου φήμης Ελληνίδα σοπράνο.
Παράλληλα, ανήμερα της Πεντηκοστής έξω από την εκκλησία της Αγίας Σοφίας στο Λονδίνο παρουσιάστηκε, μια μικρή σε διάρκεια αλλά σημαντική σε ουσία, μουσικό-θεατρική παράσταση σε μουσική του συνθέτη Παντελή Παυλίδη και σκηνοθεσία της Έλντας Πανοπούλου. Όπως εξήγησε ο συνθέτης στο ΑΠΕ – ΜΠΕ «ήταν μια παράσταση βασισμένη σε δικές μου μελωδίες. Το πρώτο κομμάτι ήταν ποίηση από τον Αλκαίο και την Σαπφώ. Το δεύτερο ήταν ένας Ορφικός ύμνος προς τον Απόλλωνα και η τρίτη σύνθεση ήταν ένα οργανικό κομμάτι – κάλεσμα προς την έβδομη Καρυάτιδα που βρίσκεται στο Βρετανικό μουσείο. Σκοπός μας είναι να αφυπνιστούν οι συνειδήσεις ώστε κάποια στιγμή να γίνει αίτημα όλων η επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στο τόπο τους».
Μαζί τους και ο μαέστρος Θεόδωρος Ορφανίδης, ένας από τους βασικούς συντελεστές της ξεχωριστής αυτής εκδήλωσης διαμαρτυρίας. Μιλώντας στο ΑΠΕ- ΜΠΕ τόνισε: «Ο σκοπός της εκδήλωσης είναι ιερός. Η επιστροφή των Γλυπτών στην πατρίδα τους. Στην κοιτίδα του πολιτισμού. Την Ελλάδα μας. Πλέον είναι επιτακτική ανάγκη. Μια ιστορία που κρατάει εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Εμείς βάλαμε το μικρό μας λιθαράκι. Για την πατρίδα μας, για τον Ελληνισμό και τον παγκόσμιο πολιτισμό, αν θέλετε».
Αν και όλοι υποδέχθηκαν με εξαιρετικό τρόπο αυτές τις μοναδικές εκδηλώσεις παρ΄ όλα αυτά θέμα φαίνεται να δημιούργησαν οι υπεύθυνοι της εκκλησίας της Αγίας Σοφίας όπως καταγγέλλει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ η σοπράνο Σόνια Θεοδωρίδου. «Πρέπει δε να σας πω ότι οι «ειδήμονες» της εκκλησίας της Αγίας Σοφίας μας απαγόρευσαν να σταθούμε μπροστά στην εκκλησία. Δεν μας έδωσαν ούτε ρεύμα. Ρεύμα πήραμε από μια Σέρβα γειτόνισσα. Καρέκλα από το καφενείο. Μας απαγόρευσαν να σταθούμε ακόμη και μπροστά στην πόρτα της. Μας απαγόρευσαν να κάνουμε οτιδήποτε. Τον λόγο τον ξέρουν αυτοί. Φυσικά ο κόσμος ήρθε. Οι άνθρωποι από την εκκλησία έβγαιναν πολύ διστακτικά αλλά στο τέλος όλοι μας χειροκροτούσαν και αυτό είναι πολύ σπουδαίο για μας», επισημαίνει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ με πικρία η κ. Θεοδωρίδου.
ΕΛΛΗΝΙΚΟ “ΒΡΕΤΑΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ”, H ΚΛΕΜΕΝH ΚΑΡΥΑΤΙΔΑ ΑΠΟ ΤΟ ΕΡΕΧΘΕΙΟ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΕΩΣ, ΑΠO ΤΟΝ ΠΛΙΑΤΣΙΚΟΚΛΕΦΤΗ ΨΕΥΤΟΛΟΡΔΟ ΕΛΓΙΝΟ – (GREEK “BRITISH MUSEUM, THE STOLEN “KARYATIS” FROM ACROPΟL'S “ERECHTHEIO” ATHENS, FROM LOOTER-THIEF ELGIN)

ΕΛΛΗΝΙΚΟ “ΒΡΕΤΑΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ”, H ΚΛΕΜΕΝH ΚΑΡΥΑΤΙΔΑ ΑΠΟ ΤΟ ΕΡΕΧΘΕΙΟ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΕΩΣ, ΑΠO ΤΟΝ ΠΛΙΑΤΣΙΚΟΚΛΕΦΤΗ ΨΕΥΤΟΛΟΡΔΟ ΕΛΓΙΝΟ – (GREEK “BRITISH MUSEUM, THE STOLEN “KARYATIS” FROM ACROPΟL'S “ERECHTHEIO” ATHENS, FROM LOOTER-THIEF ELGIN)

H Καρυάτιδα που λείπει από το Μουσείο Ακρόπολης -Μια εικόνα που πάντα συγκινεί [εικόνες]
H Καρυάτιδα που λείπει από το Μουσείο Ακρόπολης -Μια εικόνα που πάντα συγκινεί [εικόνες]
Αν επισκεφθείτε το Μουσείο Ακροπόλεως, σε περίοπτη θέση βρίσκονται οι 5 Καρυάτιδες που έχουν διασωθεί από τον βράχο της Ακρόπολης. Ενα σημείο έχει αφεθεί επίτηδες κενό, γιατί η 6η Καρυάτις βρίσκεται στο British Museum του Λονδίνου.
Οπως αναφέρει η ιστοσελίδα του Ερεχθείου, οι Καρυάτιδες είναι «Έξι κόρες σε διάταξη σχήματος Π πατούν σε ένα πόδιον ύψους 1.77 μ. και στηρίζουν την οροφή της πρόστασης με το κεφάλι τους, μέσω ενός αρχιτεκτονικού μέλους που μοιάζει με καλαθόσχημο κιονόκρανο στολισμένο με ωά (αυγά).
Στην αρχή τα αγάλματα αυτά ονομάζονταν απλώς Κόρες. Η ονομασία Καρυάτιδες δόθηκε σε μεταγενέστερους χρόνους. Σύμφωνα με το ρωμαίο αρχιτέκτονα Βιτρούβιο παρίσταναν τις γυναίκες της λακωνικής πόλης Καρυών, που είχε μηδίσει κατά τους περσικούς πολέμου και τιμωρήθηκε με φόνο των ανδρών της και αιχμαλωσία των γυναικών της. Το πιθανότερο είναι όμως ότι οι Κόρες ταυτίστηκαν με τις Καρυάτιδες παρθένες, οι οποίες τελούσαν στην πατρίδα τους γνωστούς χορούς προς τιμή της Καρυάτιδας Αρτέμιδος.
Οι έξι κόρες έχουν λυγισμένο το ένα πόδι, αυτό προς τον κεντρικό άξονα (ή πιο απλά οι τρεις αριστερές το δεξί πόδι και οι τρεις δεξιές το αριστερό πόδι). Φορούν ένα δωρικό πέπλο που σχηματίζει πτυχές ανάμεσα στα στήθη και καθώς κυλά προς τα πόδια.
Τα μαλλιά τους είναι μακριά, χτενισμένα προς τα πίσω και δεμένα χαλαρά. Οι βραχίονες λείπουν από όλες. Σύμφωνα με ρωμαϊκά αντίγραφα στο Τίβολι το ένα χέρι κρατούσε την άκρη του ρούχου και το άλλο μια φιάλη.
Οι Καρυάτιδες σήμερα βρίσκονται στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, εκτός από τη δεύτερη από αριστερά η οποία είχε απαχθεί από το λόρδο Έλγιν και βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο».




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου