16 Νοεμβρίου 2013

Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Νάπολης


ΕΙΚΟΝΕΣ ΚΑΙ ΑΓΑΛΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΦΡΟΔΙΤΗΣ


Την Αφροδίτην οι αρχαίοι ζωγράφοι την εζωγράφιζαν συνήθως καθισμένη επάνω σε ένα κογχύλι να εξέρχεται από την θάλασσα. Ο πρώτος, ο οποίος εζωγράφισε την θεάν με αυτήν την σύνθεσιν, ως Αναδυομένη Αφροδίτη, ήταν ο Απελλής, ο οποίος εργάστηκε στην αυλήν του Φιλίππου Β΄ και του Μεγάλου Αλεξάνδρου και εθεωρείτο ότι ήταν το καλύτερον έργον του. Η εικόνα αυτή κατεστράφη τελικά στην Ρώμην, όπου μετεφέρθη από τους Ρωμαίους και είχε αφιερωθεί στον ναόν του Ιουλίου Καίσαρος.
Στην Κύπρον πολλές εικόνες της την παρίσταναν να κρατάει λόγχην, ενώ σε άλλα μέρη της Ελλάδος εικονίζονταν στεφανωμένη με μυρσίνη, έχοντας στο δεξί της χέρι την σφαίρα του παντός και στην αγκαλιά της τον Έρωτα.
Σε άλλες ζωγραφικές παραστάσεις φερόταν γυμνή ή ενδεδυμένη με λεπτό ένδυμα, καθισμένη σε άμαξα, την οποίαν έσυραν δύο κύκνοι, συνοδευόμενη από τις Χάριτες, τον Πόθον, τον Ίμερον, τον Υμέναιον και κάποιες φορές και από τον Διόνυσον.
Στην Σικυώνα υπήρχε άγαλμά της, το οποίον την ενεφάνιζε να κρατάει στο ένα της χέρι στεφάνι από μήκονες, στο άλλο ένα μήλον και στο κεφάλι της να φέρει την σφαίραν του παντός. Το άγαλμα αυτό ήταν έργον του γλύπτη Κανάχου, κατασκευασμένο από χρυσόν και ελεφαντοστούν.
Κατασκεύασε δε και ο Πραξιτέλης δύο περίτεχνα αγάλματα διά την θεάν. Το ένα εξ αυτών, το οποίον την παρουσίαζε γυμνήν, το αγόρασαν οι Κνίδιοι και το τοποθέτησαν στην πόλιν τους. Ήταν δε τόσον όμορφον, ώστε πολλοί έσπευδαν να επισκεφθούν την Κνίδον διά να θαυμάσουν αυτό το άγαλμα. Λέγεται δε ότι ο βασιλιάς της Βιθυνίας Νικομήδης, υπεσχέθη πολλά χρήματα και δώρα στους Κνιδίους, διά να αγοράσει αυτό το άγαλμα, αλλά οι Κνίδιοι δεν δέχθηκαν τις προτάσεις του, προτιμώντας να έχουν το άγαλμα της θεάς διά να κοσμεί την πόλιν τους και την τιμήν της δόξας του Πραξιτέλους!

ΒΑΣΙΛΗΣ ΔΡΟΣΟΣ
(ΜΕΓΙΣΤΙΑΣ)

Αφροδίτη (Μουσείο Νάπολης)



Αφροδίτη (μυθολογία)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου