Αυτή είναι η αλήθεια για τους Μινωίτες.
Του Δημήτρη Σαρρή
Κύριε Διευθυντή,
Κατά την παρουσίαση της θαυμάσιας έκδοσης του ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ με τον τίτλο «ΚΡΗΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ», την οποία επιμελήθηκε ο νεαρός αρχαιολόγος – ιστορικός – συγγραφέας κ. Κωστής Χρηστάκης και η οποία αναφέρεται διεξοδικά και με πλούσιο φωτογραφικό υλικό στην διαχρονική ενασχόληση των Κρητών με το εμπόριο, από αρχαιοτάτων χρόνων μέχρι σήμερα, επιφυλάχθηκαν για αρκετούς από τους παρευρεθέντες στην ωραία, κατ’άλλα ,εκδήλωση τρεις οδυνηρές εκπλήξεις.
Η πρώτη οδυνηρή έκπληξη προκλήθηκε κατά το τέλος της ομιλίας της κας Μεταξίας Τσιποπούλου, Διευθύντριας του Εθνικού Αρχείου Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού, η οποία εντελώς ξεκομμένα και χωρίς να υπάρχει ιδιαίτερος λόγος, τόνισε εμφαντικά, χωρίς να θέσει καμία προς αυτό απόδειξη, οτι δήθεν «Οι Μινωίτες δεν ήταν Έλληνες…».
Θεώρησα τότε υποχρέωση μου να παρέμβω στο τέλος της εκδήλωσης, ζητώντας τον λόγο για να εκφράσω την κάθετη αντίθεση μου με αυτή την βάναυση διαστρέβλωση της Ελληνικής Ιστορίας & Μυθολογίας, υπερασπιζόμενος την αναπόσπαστη σχέση ανά τους αιώνες της Κρήτης με την αρχαία Ελλάδα.
Ανέφερα ότι εμείς οι απλοί Έλληνες, αν και δεν είμαστε αρχαιολόγοι, γνωρίζουμε ότι σύμφωνα με την παράδοση ο ΜΙΝΩΑΣ ήταν γιος και μαθητής του Θεού των Θεών των αρχαίων Ελλήνων του Δία, ο οποίος μάλιστα γεννήθηκε στην Κρήτη, ως Κρηταγενής, από την Ρέα η οποία ήρθε στην Κρήτη για να γεννήσει με σκοπό να αποφύγει την οργή του συζύγου της Κρόνου, ο οποίος έτρωγε τα παιδιά του φοβούμενος οτι κάποια απο αυτά θα του πάρει τον θρόνο.
Εμείς οι απλοί Έλληνες αν και δεν είμαστε αρχαιολόγοι, γνωρίζουμε οτι ο Μίνωας γεννήθηκε κάτω απο τον αιωνόβιο πλάτανο της Γόρτυνας, μετά από την συνεύρεση του Δία με την πριγκίπισσα της Φοινίκης, Ευρώπη (έχουσα ευρεία όψη), κόρη του Αγήνορα και της Τηλεφάσσης, την οποία και απήγαγε και έφερε στην Κρήτη μεταμορφωμένος σε ταύρο, μέσω θαλάσσης, συνοδευόμενος απο Νηρηίδες και Τρίτωνες…
Εμείς οι απλοί Έλληνες αν και δεν είμαστε αρχαιολόγοι γνωρίζουμε τον μύθο των Ιδαίων Δακτύλων, των γνωστών ως Κουρητών, φυλάκων και τροφών του Δία, που γεννήθηκαν ταυτόχρονα με αυτόν, απο την γη στην οποία ακουμπούσαν τα δάχτυλα της Ρέας κατά τις ωδινες του τοκετού της, καθώς και τα λατρευτικά κέντρα του Δία στην Κρήτη, που ήσαν το Ιδαίο Άνδρον και το Δικταίον Άνδρον.
Επίσης, γνωρίζουμε οτι η πόλη μας, το Ηράκλειο, επίνειο της Κνωσσού πήρε το όνομα του απο τον πρώτο Ιδαίο Δάκτυλο τον Ηρακλή, ο οποίος έβαλε να τρέξουν τ’αδέλφια του, (ο Παιωναίος, ο Επειμίδης,ο Ιάσιος και ο Ίδας) και στεφάνωσε τον πρώτο νικητή με κλαδί αγριοελιάς, θεωρούμενος ως Πρόδρομος του Ολυμπισμού.
Εμείς οι απλοί Έλληνες αν και δεν είμαστε αρχαιολόγοι, γνωρίζουμε τον μύθο του Δαίδαλου και του Ίκαρου, τον άθλο της εξόντωσης του ανθρωποφάγου Μινωταύρου απο τον Θησέα τον γιό του Αιγαία, με την βοήθεια του μίτου της Αριάδνης καθώς και τον μύθο του σιδερένιου γίγαντα Τάλω, δώρο του Ήφαιστου στον Μίνωα ,για να φυλάσσει ως ακτοφύλακας την Κρήτη από εχθρικές επιδρομές.
Επίσης, γνωρίζουμε οτι ο Λυκούργος, ο βασιλιάς της Σπάρτης, αντέγραψε τους νόμους του Μίνωα για την χώρα του, ο δε Μίνωας και τα αδέλφια του ο Ραδάμανθυς και Σαρπηδώνας, εθεωρούντο απο τους αρχαίους Έλληνες ως κριτές του Άδη, λόγω της υψηλού επιπέδου δικαιοσύνης που απένειμαν όσο ζούσαν και διοικούσαν τις περιοχές τους ( Κνωσός, Φαιστός, Μάλλια).
Μετά από την εισαγωγή μου αυτή, με την οποία τεκμηρίωσα με τις μικρές μου δυνάμεις την ελληνικότητα της Κρήτης, τόνισα την αντίθεση μου για την παραφωνία της κας Τσιποπούλου και έθεσα ερώτημα στον συγγραφέα κ. Χρηστάκη, εάν συμφωνεί να διαγραφούν με μία μονοκονδυλιά όλα τα παραπάνω, όπως διέπραξε η κα Τσιποπούλου.
Η απάντηση του κ. Χρηστάκη απετέλεσε άλλη μία οδυνηρή έκπληξη, καθόσον μου απάντησε ότι…«είτε αρέσει, είτε δεν αρέσει σε κάποιους οι Μινωίτες ήταν Σημιτικό (εβραϊκό) φύλο».
Και τρίτη όμως έκπληξη μας επιφυλάχθηκε, όχι λιγότερη οδυνηρή από τις προηγούμενες..
Ένα μεγάλο μέρος του ακροατηρίου με παραταμένα χειροκροτήματα επιβράβευσε τα λεγόμενα της κας Τσιποπούλου και του κ. Χρηστάκη, αφήνοντας μας άφωνους.
Ποιοι όμως και με τι εθνικά αντανακλαστικά μπορούν να χειροκροτούν με πάθος την άποψη, έστω και επιστημονική, ότι οι Μινωίτες ήσαν Εβραίοι…;! Στην καλύτερη περίπτωση αν πίστευαν απόλυτα τα λεγόμενα των παραπάνω ομιλητών έπρεπε να περιέλθουν σε περισυλλογή και όχι να δείξουν με τα χειροκροτήματα τους κατενθουσιασμένοι.
Η απίθανη αυτή απάντηση του κ. Χρηστάκη αναφέρθηκε εντελώς αόριστα, χωρίς καμμία τεκμηρίωση, αναφέρθηκε δε σε κάποια ανάλυση του DNA που έγινε χωρίς να πει από ποιους, την εθνικότητα τους και ποια η εγκυρότητα τους.
Κύριε Διευθυντή,
Επειδή τέτοιες καινοφανείς απόψεις, οι οποίες μάλιστα ειπώθηκαν σε μία κατ΄άλλα ενδιαφέρουσα εκδήλωση, ενώ σίγουρα ήταν ένας επιζήμιος μη απαραίτητος πλεονασμός μπορούν να καταστούν επικίνδυνες, καθώς συνειρμικά μας παραπέμπουν στην πολύ παλιά σιωνιστική προπαγάνδα ότι δήθεν η αρχαία Κρήτη ήταν Εβραϊκή και ρίχνουν νερό στον μύλο των σκοτεινών εκείνων κύκλων που κατά καιρούς εμφανίζονται και ομιλούν για δήθεν ανεξαρτησία της Κρήτης από την Ελλάδα.
Δηλώνω, βέβαια, ότι δεν πιστεύω ότι η καΤσιποπούλου και ο κ. Χρηστάκης έχουν σχέση με τις παραπάνω ανθελληνικές ενέργειες.
Όμως, η σύμπτωση των επιστημονικοφανών παράδοξων απόψεων τους με αυτή την μαύρη προπαγάνδα δικαιολογημένα μας προβληματίζει.
Όσο για την ουσία της «διαφωνίας μας» παραπέμπω κάθε ενδιαφερόμενο στην σελίδα 23 του βιβλίου του κ. Θεοχάρη Δετοράκη, ‘’ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ’’, η οποία αναφέρει αυτολεξεί : «Σήμερα πιστεύεται γενικά ότι ολόκληρη η περιοχή του Αιγαίου κατοικείτο την προανακτορική περίοδο (2600 – 2000 π.Χ.), από μία μεγάλη ομοεθνία στην οποία δίδεται συνήθως το όνομα Προέλληνες ή Αιγαίοι.
Είναι οι ΠΕΛΑΣΓΟΙ των αρχαίων Ελλήνων.
Ιδιαίτερα τα κοινά τοπωνύμια με τα συμπλέγματα – νδος – (σ)σος – (τ)ο – όπως ΛΑΒΥΡΙΝΘΟΣ – ΕΡΥΜΑΝΘΟΣ – ΚΝΩΣΣΟΣ – ΙΛΙΣΣΟΣ – ΥΜΗΤΤΟΣ – ΙΝΑΤΟΣ – ΦΑΙΣΤΟΣ – ΛΥΚΑΣΤΟΣ – ΛΥΤΤΟΣ, κλπ. Θεωρούνται κατάλοιπα της γλώσσας των πελασγών.
Οι λαοί αυτοί, που ανήκουν στην λεγόμενη μεσογειακή φυλή, με ανθρωπολογικά χαρακτηριστικά την δολιχοκεφαλία, το βραχύ ανάστημα, τα μαύρα μαλλιά και μάτια δεν έχουν φυλετική σχέση, ούτε με τους Σημίτες της ανατολής, ούτε με τους Αιγυπτίους.
ΟΙ ΛΑΟΙ ΑΥΤΟΙ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΑΝ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΤΗΣ ΧΑΛΚΟΚΡΑΤΙΑΣ ΣΤΟΝ ΕΛΛΑΔΙΚΟ ΧΩΡΟ , ΣΤΙΣ ΚΥΚΛΑΔΕΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗΔιαβάστε και την..."εκ των Μέσης Ανατολής απογόνου των Σημιτών"....
Επιστολή του αρχαιολόγου στον τύπο
Η Κρήτη των Λαβυρίνθων
Του Κωστή Χρηστάκη*
Αγαπητέ Κύριε Διευθυντή,
Με μεγάλη προσοχή και τον δέοντα σεβασμό διάβασα την επιστολή με τίτλο “Η αλήθεια για τους Μινωίτες” του τ. Νομάρχη Ηρακλείου κ. Δημήτρη Σαρρή (Πατρίς, 19-6-2009).
Στην επιστολή του ο κ. Σαρρής δικαιολογεί την παρέμβασή του στην εκδήλωση για την παρουσίαση του βιβλίου μου ΚΡΗΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ (έκδοση του Επιμελητηρίου Ηρακλείου) ως «κάθετη αντίθεσή του με τη βάναυση διαστρέβλωση της Ελληνικής Ιστορίας και Μυθολογίας» που διατυπώθηκε από τους αρχαιολόγους-ιστορικούς (κ. Μ. Τσιποπούλου και κ. Κ. Χρηστάκη), επειδή υποστήριξαν ότι «οι Μινωίτες δεν ήταν Έλληνες».
Αντιπαρέρχομαι τις βαριές εκφράσεις που χρησιμοποιεί ο συντάκτης της επιστολής, κατανοώντας τη δυσκολία αποδοχής επιστημονικών απόψεων από μη ειδικούς. Όμως ο επιστήμονας, στον τομέα της επιστήμης του είναι υποχρεωμένος να προάγει τη γνώση και να κάνει κοινωνούς τους ανθρώπους με τους οποίους έρχεται σε επικοινωνία, ακόμα και αν χρειαστεί να συγκρουστεί με παγιωμένες αντιλήψεις. Ας σημειωθεί μόνο ότι ειδικές σπουδές, πολύχρονη επιστημονική έρευνα και συγγραφή ποικίλων επιστημονικών εργασιών και ειδικών βιβλίων (το ΚΡΗΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ είναι το τρίτο κατά σειρά βιβλίο μου) δεν μου επιτρέπουν να αποδεχτώ το χαρακτηρισμό «νεαρός» και τη σημειολογία που περικλείει η χρήση της λέξης από το συντάκτη της επιστολής.
Επειδή τα θέματα που θίχτηκαν από τον κ. Νομάρχη αποτελούν αντικείμενο επιστημονικού διαλόγου ειδικών, δεν σκοπεύω να εμπλακώ σε ένα διάλογο από τον οποίο απουσιάζει η κοινή επιστημονική αφετηρία. Όμως, για την αποκατάσταση της επιστημονικής εγκυρότητας και προς χάριν των αναγνωστών σας θεωρώ αναγκαίες κάποιες διευκρινήσεις:
1) Η αρχαιολογία είναι μια επιστήμη που εξελίσσεται συνεχώς καθώς νέα δεδομένα, νέες μεθοδολογικές και θεωρητικές ερμηνευτικές προσεγγίσεις και ερευνητικές τεχνικές δημιουργούν ένα πολυδιάστατο και συνεχώς ευμετάβλητο ορίζοντα. Το περιεχόμενο της επιστολής Δ. Σαρρή με τίτλο «Η αλήθεια για τους Μινωίτες» είναι συνεπώς άτοπο αφού η αλήθεια είναι το διαρκές επιστημονικό ζητούμενο. Εξάλλου αυτή είναι και η γοητεία της μελέτης του παρελθόντος, μελέτη που προϋποθέτει ουσιαστική γνώση και ευρύτητα πνεύματος.
2) Οι λαοί του Ελλαδικού χώρου πριν από την άφιξη των Ελλήνων ονομάζονται Προέλληνες. Ανάμεσα στους λαούς αυτούς συγκαταλέγονται οι Μινωίτες. Γύρω στα 2200-2000 π.Χ. αφίχθηκε ο κύριος όγκος των ελληνόφωνων Ινδοευρωπαίων στην Ελλάδα, όπως μαρτυρείται από την Μυθολογία και από λέξεις της ελληνικής γλώσσας που δεν ανάγονται στην ινδοευρωπαϊκή πρωτο-γλώσσα. Ο καθ. Σ. Αλεξίου γράφει, ήδη από το 1964: «Η Κρήτη, προστατευόμενη από την θάλασσαν, δεν εγνώρισε την μεταβολήν αυτήν και συνέχισε τας παροδόσεις αυτής μέχρι της πρώτης αφίξεως των Αχαιών-Ελλήνων περί το 1450 π.Χ» (Σ. Αλεξίου, Μινωικός Πολιτισμός, Ηράκλειο 1964, σ. 123). Οι Αχαιοί δημιούργησαν τον «πρώτο μεγάλο ελληνικό πολιτισμό» (Θ. Κατσουλάκος, Γ. Κοκκορού-Αλευρά, Β. Σκουλάτος, Αρχαία Ιστορία Α΄ Γυμνασίου, ΟΕΔΒ, 2008, σ. 29). Είναι σαφής η διάκριση μεταξύ Μινωιτών και Αχαιών. Εξάλλου αναλύσεις DNA μαρτυρούν την έλλειψη γενετικής συγγένειας μεταξύ των δυο πληθυσμιακών ομάδων (Α. Ναυπλιώτη, Ι΄ Διεθνές Κρητολογικό Συνέδριο, Χανιά 2006). Η συνέχιση της έρευνας θα διαμορφώσει σίγουρα μια πληρέστερη εικόνα.
3) Τα πρώτα αναμφισβήτητα τεκμήρια κατοίκησης της Κρήτης χρονολογούνται στις αρχές της Νεολιθικής περιόδου (αρχές 7ης χιλιετίας) και προέρχονται από την Κνωσό. Στα χρόνια που προηγήθηκαν, είναι πιθανόν ομάδες κυνηγών και τροφοσυλλεκτών να κατοικούσαν στο νησί κατά την Παλαιολιθική και Μεσολιθική περίοδο. Το θέμα που απασχολεί την έρευνα είναι η προέλευση των ομάδων που εγκαταστάθηκαν στην Κνωσό το 6800 π.Χ (η χρονολογία αυτή θεωρείται ως αφετηρία εγκατάστασης). Αν και το θέμα παραμένει ανοικτό, η άποψη που υπερισχύει είναι ότι ήρθαν στο νησί ομάδες από την περιοχή της Μικράς Ασίας, φορείς του πρωτοπόρου Νεολιθικού Πολιτισμού της Εγγύς Ανατολής. Αναλύσεις DNA μαρτυρούν την σχέση των Μινωιτών με τους λαούς της Ανατολής (π.χ. Καθημερινή 3-4-2008). Αν και χρειάζεται περισσότερη έρευνα προς τη κατεύθυνση αυτή, τα αποτελέσματα των αναλύσεων διαμορφώνουν μια νέα εικόνα.
4) Ως Σημίτες χαρακτηρίζονται οι λαοί που έζησαν στην Αραβική Χερσονήσο, στην Μεσοποταμία, στην Συρο-παλαιστίνη και στην Αιθιοπία. Η αποκλειστική ταύτιση των λαών αυτών με τους Εβραίους είναι ένα σοβαρό λάθος, χωρίς να υποτιμάται η συνεισφορά των τελευταίων στον πολιτισμό και κυρίως στην διαμόρφωση σύνθετης θρησκευτικής σκέψης. Η αντιμετώπιση των Σημιτών, δημιουργών μεγαλών πολιτισμών, με σημερινά κριτήρια «εθνοτισμού» είναι λανθασμένη και παραπέμπει σε πολύ επικίνδυνες νοοτροπίες από τις οποίες η ανθρωπότητα υπέφερε σκληρά.
5) Αν και δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι οι μύθοι ενσωματώνουν ιστορικές μνήμες δεν είναι αποτελεσματικό να ερμηνεύονται αυτολεξεί ως στοιχείο τεκμηρίωσης για την κατανόηση του παρελθόντος. Η χρήση των μύθων προϋποθέτει μεγάλη προσοχή και βαθιά επιστημονική και σφαιρική γνώση προκειμένου να εντοπιστούν τα διαφορετικά ιστορικά και πολιτισμικά στοιχεία μιας μυθικής αφήγησης. Εξάλλου η μυθική αφήγηση πρέπει να συνδυάζεται πάντοτε με ανασκαφικά ευρήματα. Οι μύθοι που επικαλείται ο Δ. Σαρρής δεν τεκμηριώνουν την ελληνικότητα των Μινωιτών αλλά τη σύζευξη και τη δημιουργική συνύπαρξη ανθρώπων και πολιτισμών σε ένα περιβάλλον χωρίς αυστηρά καθορισμένα γεωγραφικά σύνορα. Τέτοια ήταν τα αρχαία βασίλεια της Ανατολής μεταξύ των οποίων κα το Μινωικό «κράτος της Θάλασσας»: ένας κόσμος ανοικτός και κοσμοπολίτικος, όπως ήταν πάντα Κρήτη, γεφύρι ανάμεσα στις μεγάλες στεριές και χωνευτήρι πολιτισμών.
Στα ελληνικά βιβλιοπωλεία κυκλοφορούν πλήθος βιβλία εγκρίτων Ελλήνων και ξένων πανεπιστημιακών δασκάλων και αρχαιολόγων-ιστορικών, ειδικών στην μελέτη του Προϊστορικού Αιγαίου, προσιτά σε κάθε ενδιαφερόμενο.
• Ο Κωστής Χρηστάκης, είναι Δρ. προϊστορικής αρχαιολογίας, διδάσκων του Παν/μίου Κρήτης, Παιδαγωγικό Τμήμα, καθηγητής του Minoan International CollegeΑς απαντήσει,αν μπορεί,ο πιο πάνω,στα γραφόμενα του Φουράκη στο βιβλίο του "ΤΑ ΠΡΟΜΗΝΥΜΑΤΑ ΤΩΝ ΔΕΛΦΩΝ"...
πες μου σε παρακαλώ που γίνεται αυτή η συζήτηση για να κάνω μια παρέμβαση στον κύριο "νομίζω" και "πιστεύω" που προσπαθεί να θεμελιώσει ανυπόστατα σενάρια πάνω σε αερολογίες
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το email στην γραμματεία του παιδαγωγικού Κρήτης για τον κ. Χρηστάκη
ΑπάντησηΔιαγραφή"Κύριε
Διαβάζοντας την απαντητική επιστολή σας προς τον κύριο Σαρρή ενώ τον ψέγεται για γενικότητες μυθολογία και άγνοια εντούτοις οι όποιες απόψεις σας δεν ήταν τίποτε περισσότερο παρά πεποιθήσεις είτε δικές σας είτε προφανώς των μεντόρων σας.Πουθενά δεν παρουσιάζεται ούτε ένα στοιχείο γι' αυτά που λέτε παρά ξαναζεσταμένες ανιστόρητες και αστήριχτες απόψεις που πολλώ δε απέχουν από την πραγματικότητα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα της αξίας αυτών που πρεσβεύεται είναι ο σκελετό που βρέθηκε στις Άλπεις που ενώ στην αρχή σθεναρά ισχυρίστηκαν ότι δεν ήταν τίποτε άλλο παρά ένας "ανόητος ημίγυμνος" άγριος που για καθαρά λόγους ανοησίας παγιδεύτηκε στα χιόνια. Να όμως που η σθεναρή αυτή στάση διαψεύστηκε μια και ούτε ανόητος, ούτε ημίγυμνος, ούτε άγριος ήταν όπως αποδείχτηκε στην συνέχεια.
Από που το βρήκατε γραμμένο ότι οι Έλληνες έφτασαν στον Ελλαδικό χώρο το 2200; Από που προκύπτουν αυτές οι γνώσεις σας;Τι έχετε να υποδείξετε πέρα από εικασίες;
Πως γνωρίζετε ότι οι πριν το 2200 πληθυσμοί ήταν προέλληνες; Βρήκατε κάποια επιγραφή που να δηλώνουν ότι είναι προέλληνες ή κάτι άλλο;
Μήπως νομίζετε ότι ο τίτλος σας σας δίνει το πρόσχημα της αυθεντίας;
Δυστυχώς καταλαβαίνω ότι προσπαθείτε να δικαιώσετε τους μέντορές σας και όχι την επιστήμη σας. Θα ήθελα εδώ, μια και η κυρία Τσιτσοπούλου δεν απάντησε στο email μου, να σας θέσω ορισμένα ερωτήματα μια και ως δόκτορ παντογνώστης θα είναι για σας πανεύκολο είμαι σίγουρος γι' αυτό.
α)Μπορείτε να μου πείτε σας παρακαλώ να μου εξηγήσετε πως και πότε ορίζετε την ιστορική περίοδο στην Ελλάδα;
β)Πως κρίνετε την αναφορά του Ομήρου για 100 πόλεις στην Κρήτη;Πότε και που αναπτύχθηκαν;Μήπως ο Όμηρος είναι απλά ένας ανόητος και παθολογικός ψεύτης;
γ)Μήπως μπορείτε να μου υποδείξετε τον βράχο που βρισκόταν απέναντι από την πόλη της Φαιστού με μεγάλο ύψος και που την προστάτευε από τα τεράστια κύματα των θαλασσίων ρευμάτων της περιοχής; Που βρίσκονται τώρα πια τα ρεύματα αυτά; ακόμη υπάρχουν ή εξαφανίστηκαν άγνωστο πως;
δ)Ο Τάλως υπήρξε ή υπάρχει ακόμη και τι ήταν;
Κλείνοντας μια και το γνωστικό σας πεδίο είναι η προϊστορία μπορείτε να μου πει γιατί οι Αιγύπτιοι ξαφνικά σταμάτησαν να χτίζουν τις πυραμίδες με πέτρα και έφτιαξαν κακέκτυπα με λάσπη;Τέλειωσαν οι πέτρες; Οι σκλάβοι;Το μυαλό;Η γνώση;
Ερώτημα τελευταίο.Μπορείτε να μου πείτε πως είναι δυνατόν ένας λαός που πήρε την γραφή εχθές, έγραψε χιλιάδες έργα κάθε επιστημονικού πεδίου ενώ όλοι οι υπόλοιποι ούτε το 1/100;
Υ.Γ Είπα τελευταίο αλλά αποφάσισα να σας κάνω ένα ακόμη. Ένα "ευκολάκι" που θα λέτε και στους φοιτητές. Το "ΑΛΦΑ" προήρθε από το "ΑΛΕΦ".
Υ.Γ 2 Περιμένοντας εναγωνίως την απάντηση σας θα ήθελα να σας δηλώσω ότι γνωρίζω τις απαντήσεις. Ελπίζω αυτό να μην σας δημιουργεί κάποια συστολή.Μπορώ ακόμη να αποδείξω τα λεγόμενά μου. Ελπίζω και εσείς.
Θα περιμένω
Παυσανίας
Αγαπητέ ΣυνΕλληνα ΠΑΥΣΑΝΙΑ,
ΑπάντησηΔιαγραφήΤις δύο επιστολές τις διακίνησα εγώ. Τις έχω βρει στο site http://www.patris.gr/articles/159253
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΠΟΥ ΛΕΕΙ ΟΤΙ ΔΙΔΑΣΚΕΙ
http://www.minoancollege.gr/
ΝΑ ΔΟΥΜΕ ΕΝΑ ΤΡΟΠΟ ΝΑ ΜΠΟΡΕΣΟΥΜΕ ΝΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΟΥΜΕ ΣΕ ΤΕΤΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ