Αθάνατο ελεύθερο ελληνικό πνεύμα!ΣΟΥ ΚΑΜΝΩ ΕΡΩΤΑ...ΚΑΜΑ ΣΟΥΤΡΑ.---ΚΑΜΝΩ ΕΣΩΤΕΡΑ...ΚΑΜΑ ΣΟΥΤΡΑ.
Έρωτες παντού, Ερωτες για πάντα- Περί ελληνικού kama sutra συνέχεια...
(ΑΥΣΤΗΡΟΣ ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΓΙΑ ΣΕΜΝΟΤΥΦΟΥΣ)
Η σφαιρικότερη έως σήμερα έκθεση με θέμα τον ερωτισμό στην αρχαία Ελλάδα εγκαινιάστηκε χθες στο Κυκλαδικό Μουσείο
Κείμενο: ΜΑΡΙΑ ΘΕΡΜΟΥ
Μικρές πήλινες ή μαρμάρινες φιγούρες που ανοίγουν με χάρη τα φτερά τους τοξεύουν τα ανυποψίαστα θύματα, κάνουν αταξίες (τέτοιες που επισύρουν την τιμωρία από τη μητέρα τους), αγκαλιάζουν θερμά το ταίρι τους, την Ψυχή, αλλά και κάποτε τη βασανίζουν. Πλημμυρίζει από αυτές τις πανέμορφες φιγούρες το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
Ερωτες παντού, Ερωτες για πάντα.«Ο Ερως από τη “Θεογονία” του Ησίοδου στην ύστερη αρχαιότητα» είναι ο τίτλος της έκθεσης που εγκαινιάστηκε χθες το βράδυ, παρουσιάζοντας στην Ελλάδα τον θεό Ερωτα στη σφαιρικότερη ανάγνωση που έχει γίνει ποτέ. Γιατί οι πτυχές του Ερωτα είναι πολλές, φιλοσοφικές και πνευματικές, αλλά και καθαρά ρεαλιστικές και καθημερινές. Και στην έκθεση καμία δεν υπολείπεται της άλλης. Βαθιά ερωτική, ενίοτε και τολμηρή είναι αυτή η έκθεση, η οποία κατορθώνει ωστόσο χάρη στην απαλλαγμένη από ενοχές αλλά και από προκλήσεις προσέγγισή της να προσφέρει στον επισκέπτη την ομορφιά της αρχαίας τέχνης αφενός και ένα πλήθος πληροφοριών αφετέρου.
Οπως είπε άλλωστε χθες ο διευθυντής του μουσείου καθηγητής κ. Νίκος Σταμπολίδης, επιμελητής της έκθεσης με τη συνεργασία του αρχαιολόγου κ. Γιώργου Τασούλα, «ήταν ένα τόλμημα που επέβαλλε την πιο τίμια προσέγγιση που γίνεται». Στόχος που πραγματοποιείται μέσα από τα 272 έργα μιας μακράς περιόδου, από τον 6ο αιώνα π.Χ. ως τον 4ο αιώνα μ.Χ., τα οποία έφθασαν στην Αθήνα από 50 μουσεία της Ελλάδας και του εξωτερικού. Πρόκειται για αναπαραστάσεις του Ερωτα σε όλες τις μορφές με τις οποίες τον αντιλαμβάνονταν οι Ελληνες- ως θεϊκό πρόσωπο, ως ανθρώπινη αξία και ως καθημερινή πράξη- και οι οποίες αποδίδονταν σε ειδώλια, ανάγλυφα και γλυπτά, απεικονίσεις αγγείων (είναι και οι πληρέστερες καταγραφές), σφραγίσματα, κοσμήματα, αντικείμενα καθημερινής ή λατρευτικής χρήσης.
Ερως ο κάλλιστος, ο λυσιμελής (αυτός που σου παραλύει τα μέλη), ο πυρίδρομος (που αφήνει φωτιά στο πέρασμά του), ο γλυκύπικρος, ο αβρός, ο τακερός (που σε κάνει να λιώνεις), ο διφυής (που έχει δύο φύσεις), ο αλγεσίδωρος (που φέρνει πόνο), ο σχέτλιος (ο ανελέητος), ο ανίκατος (ο ακαταμάχητος), αλλά και χρυσόπτερος (ο Ανακρέων αναφέρει κατηγορηματικά ότι τα φτερά του ήταν χρυσά) είναι μερικοί από τους χαρακτηρισμούς των αρχαίων Ελλήνων για τον γιο της Αφροδίτης. Και παρ΄ ότι η απεικόνισή του με ανθρώπινη μορφή μάλλον άργησε να εμφανισθεί, τον 6ο αιώνα π.Χ. συγκεκριμένα, έκτοτε η επικράτησή του υπήρξε αδιαμφισβήτητη.
Η έκθεση ξεδιπλώνεται σε...
συνέχεια του...ερωτικού άρθρου στην πηγή...