ΟΙ ΜΕΛΑΜΠΟΔΙΔΕΣ ΣΤΗΝ ΙΤΑΛΙΑΝ
Ο Αμφιάραος, δισέγγονος του Μελάμποδος, εγέννησεν εκ της Εριφύλης τον Αλκμαίωνα, τον Αμφίλοχον, την Ευρυδίκην και την Δημώνασσαν. Είχεν όμως και άλλους τρείς υιούς, χωρίς να είναι εξακριβωμένον αν η μητέρα των ήτο ή όχι η Εριφύλη. Οι υιοί του αυτοί ήσαν ο Τιβούρτος, ο Κάτιλλος και ο Κοίρανος.
Κατά την εποχήν του Τρωϊκού πολέμου, στον οποίον εκ των Μελαμποδιδών έλαβεν μέρος ο Αμφίλοχος, οι τρεις αυτοί υιοί του Αμφιαράου ήλθαν στην Ιταλίαν και ίδρυσαν πόλιν, την οποίαν ονόμασαν Τιβούρτον (Tivurti), από το όνομα του Τιβούρτου, του ενός εξ αυτών, ενώ το όρος το οποίον εκτείνετο, επάνω από αυτήν, ονομάσθη Κάτιλλον όρος.
Η πόλις αυτή είναι το σημερινόν Τίβολι (Tivoli), στην επαρχίαν της Ρώμης, κτισμένον περίπου 30 χλμ ανατολικά της Ρώμης, στους καταρράκτες του ποταμού Ανιένε, το οποίον υπήρξεν θέρετρον των Ρωμαίων αυτοκρατόρων και στο οποίον ο αυτοκράτωρ Αδριανός έκτισεν την θερινήν του έπαυλην (Villa Adriana).
Την πληροφορίαν του εποικισμού αυτού από Έλληνες του γένους του Μελάμποδος, μας μεταφέρει ο Αθανάσιος Σταγειρίτης στον Δ΄ τόμο του έργου του «Ωγυγία ή Αρχαιολογία».
[Φωτογραφίες από την έπαυλη του Αδριανού (Villa Adriana), όπως σώζεται σήμερον].
Κατά την εποχήν του Τρωϊκού πολέμου, στον οποίον εκ των Μελαμποδιδών έλαβεν μέρος ο Αμφίλοχος, οι τρεις αυτοί υιοί του Αμφιαράου ήλθαν στην Ιταλίαν και ίδρυσαν πόλιν, την οποίαν ονόμασαν Τιβούρτον (Tivurti), από το όνομα του Τιβούρτου, του ενός εξ αυτών, ενώ το όρος το οποίον εκτείνετο, επάνω από αυτήν, ονομάσθη Κάτιλλον όρος.
Η πόλις αυτή είναι το σημερινόν Τίβολι (Tivoli), στην επαρχίαν της Ρώμης, κτισμένον περίπου 30 χλμ ανατολικά της Ρώμης, στους καταρράκτες του ποταμού Ανιένε, το οποίον υπήρξεν θέρετρον των Ρωμαίων αυτοκρατόρων και στο οποίον ο αυτοκράτωρ Αδριανός έκτισεν την θερινήν του έπαυλην (Villa Adriana).
Την πληροφορίαν του εποικισμού αυτού από Έλληνες του γένους του Μελάμποδος, μας μεταφέρει ο Αθανάσιος Σταγειρίτης στον Δ΄ τόμο του έργου του «Ωγυγία ή Αρχαιολογία».
[Φωτογραφίες από την έπαυλη του Αδριανού (Villa Adriana), όπως σώζεται σήμερον].
10/3/2015
ΒΑΣΙΛΗΣ ΔΡΟΣΟΣ
(ΜΕΓΙΣΤΙΑΣ)
ΒΑΣΙΛΗΣ ΔΡΟΣΟΣ
(ΜΕΓΙΣΤΙΑΣ)
………………………………………………………….
Αλφειός: συμπλήρωμα ιστορικόν περί Μελάμποδος…
13 Φεβρουαρίου 2010 Ο Μελάμπους από την Ηλεία «Ο Πρώτος Έλλην ψυχοσωματιστής ιατρός»
[… Ο Μελάμπους, ο αρχαιότατος ψυχίατρος μάντις, υπήρξε τέταρτος απόγονος του Δευκαλίωνος και γενάρχης του μαντικού γένους των Μελαμποδιδών. Ήταν υιός του Αμυθάονος ( υιού του Κρηθέως τουΑιόλου ) και της Ειδομένης, κόρης του Φέρητος, αδελφός του Βίαντος. Επειδή η μητέρα αυτού όταν γεννήθηκε, τον άφησε σε τόπο σύνδεδρο, ο ήλιος έκαψε τα πόδια του, ώστε έγιναν μελανά.
Ο πατέρας του Μελάμποδος είχε μετοικήσει από την Θεσσαλία στην Πύλο. Ο Μελάμπους κατοικούσε αρχικά στα κτήματα του πατέρα του, όπου κοντά στο σπίτι του υπήρχε μια βελανιδιά με φωλιά φιδιών. Οι υπηρέτες φόνευσαν τα φίδια, αλλά ο Μελάμπους πήρε τα μικρά τους και τα’ ανάθρεψε. Αργότερα καθώς κοιμόταν μια μέρα, τα φίδια τον πλησίασαν και με τις γλώσσες τους του καθάρισαν τ’ αυτιά. Έτσι όταν ξύπνησε, ήταν σε θέση να καταλαβαίνει την γλώσσα των πουλιών «και παρ’ εκείνων μανθάνων προέλεγε τοις ανθρώποις τη μέλλοντη».
Οιωνός στα αρχαία ελληνικά σημαίνει πτηνό, μεταφορικώς δε μαντεία που συνάγεται από τους κρηγμούς και το πέταγμα των πτηνών. Ο όφις θεωρείτο ιερό ζώο της Γης, καθώς μπαινοβγαίνει αθόρυβα στις γήινες ρωγμές.
Στους Δελφούς η Πυθία κατέβαινε στο Άδυτο για να είναι σε επαφή με την Γη, ενώ δίπλα της βρισκόταν πάντα ο λίθινος ομφαλός, ο τάφος του Πύθωνος. Για όποιο άτομο είχε μαντικές ικανότητες, είχε επιβιώσει η έκφραση, ότι διέθετε «πνεύμα Πύθωνος». Στα δελφικά νομίσματα δίπλα στον τρίποδα εικονιζόταν και ο ιερός όφις της Γης ο Πύθων. Ο συμβολισμός του φιδιού πέρασε και στον Ασκληπιό. Με την έλευση του Χριστιανισμού τα ιερά σύμβολα των Ελλήνων δαιμονοποιήθηκαν.
Ο Μελάμπους έμαθε επίσης να μαντεύει και από τις θυσίες, αλλά και από τον Απόλλωνα, τον οποίο συνάντησε στον Αλφειό ποταμό.
Ο Μελάμπους υπήρξε πατέρας του Άβαντος, ενώ δισέγγονος του Μελάμποδος ήταν ο περίφημος μάντις Αμφιάραος.
…
… Ο βασιλεύς της Τίρυνθος Προίτος είχε 3 θυγατέρες την Ιφινόη, την Λυσίππη και την Ιφιάνασσα.
Ήσαν ωραιότατες αλλά πολύ περιορισμένες λόγω αυστηρών ηθών του πατέρα τους Προίτου, ο οποίος και για να κολυμπήσουν ακόμα τους είχε κατασκευάσει υπόγειες στοές από τα ανάκτορα προς τη θάλασσα, όπου είχε κτίσει σε περίφρακτη και αθέατη ακτή, ιδιαίτερους κολυμβητικούς θαλάμους.
Την εποχή εκείνη ο Μελάμπους είχε μεταφέρει στην Πελοπόννησο τη λατρεία του Διονύσου. Οι Προιτίδες μόλις ενηλικιωθήκαν εμάνησαν και επλανώντο ακόσμως, όπως οι Βάκχες, στα όρη της Αργολίδος. Διάφορες αιτίες της τρέλας των Προιτίδων αναφέρουν οι αρχαίοι συγγραφείς, επικρατέστερα είναι εκείνη που λέει ότι εμάνησαν διότι δεν δέχθηκαν τη λατρεία του Διονύσου. Ίσως να ήταν και αποτέλεσμα τoυ περιορισμού, συνήθως η καταπίεση φέρνει αντίθετα αποτελέσματα.
Για την θεραπεία των εκλήθη ο Μελάμπους από την Ηλεία αλλά επειδή ζήτησε ως αμοιβή το τρίτο του βασιλείου, ο Προίτος δεν εδέχθη. Το κακό όμως μεγάλωσε, εμάνησαν οι Προιτίδες περισσότερο και παρέσυραν ομαδικώς πλήθος γυναικών οι οποίες τράπηκαν προς τα βουνά της Αργολίδος, Αρκαδίας και όλης της Πελοποννήσου σχίζοντας τις ίδιες των σάρκες και κατασπαράζοντας τα βρέφη των. ΟΠροίτος τότε μετεκάλεσε εκ νέου τον Μελάμποδα και δέχθηκε να θεραπεύσει το κακό υπό βαρύτερους όρους, δηλαδή παραχωρεί στον ιατρομάντη τα 2/3 του βασιλείου του. Έτσι ο Μελάμπους επιστράτευσε τους ωραιότερους και δυνατότερους άνδρες του Άργους και εξώρμησεν εναντίων των μαινόμενων γυναικών.
Δια αλαλαγμών, ενθουσιαστικών χορών και άλλων Διονυσιακών εκδηλώσεων ανάγκασε τις Προιτίδες να κατέλθουν στη Συκίωνα.
Εκει η Ιφινόη η πρεσβυτέρα πέθανε από τις ταλαιπωρίες ενώ οι δύο άλλες δια των ψυχοθεραπευτικών μεθόδων του Μελάμποδος ιάσθησαν…] διαβάστε όλο το άρθρο…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου