30 Μαΐου 2013

ΠΟΤ: ''Μην μειώνετε τις τιμές - βελτιώστε την ποιότητα''

ΠΟΤ: ''Μην μειώνετε τις τιμές - βελτιώστε την ποιότητα''

Την πίστη του στην Κύπρο εκφράζει ο Γενικός Γραμματέας του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού του ΟΗΕ Taleb Rifai, σημειώνοντας παράλληλα τη σημασία του να υπάρξει η απαραίτητη πολιτική βούληση και ο τουρισμός να τεθεί ως εθνική προτεραιότητα.


Ακολουθήστε μας στο facebook και στο twitter

Σε συνέντευξή του στο ΚΥΠΕ ο κ. Rifai, ο οποίος επισκέφθηκε την Κύπρο πρόσφατα, αναφέρεται στις δυνατότητες και τις προκλήσεις του τουρισμού στην Κύπρο. Σύμφωνα με τον ίδιο, η Κύπρος έχει ευνοϊκές καιρικές συνθήκες, καλή γεωγραφική θέση και ένα ισχυρό συνδυασμό φυσικών ομορφιών, ιστορίας και πολιτισμού. Η πρόκληση, προσθέτει, είναι να μπορέσει να αξιοποιήσει όλους αυτούς τους παράγοντες στο μέγιστο. 
Αυτό που χρειάζεται, σημειώνει, είναι πολιτική θέληση, διαφοροποίηση του προϊόντος, προσβασιμότητα και συνδεσιμότητα.
Κληθείς να συμβουλεύσει τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες πώς να ανταπεξέλθουν στο δύσκολο σημερινό περιβάλλον, τους υποδεικνύει ότι η μείωση των τιμών είναι ο εύκολος δρόμος που οδηγεί την ίδια ώρα σε μείωση των κερδών. Ο πιο δύσκολος δρόμος, λέει, είναι η προσφορά ενός πιο ελκυστικού πακέτου που θα κάνει την εμπειρία του επισκέπτη ξεχωριστή, αξέχαστη και θα δικαιολογεί την τιμή του.
Παράλληλα, εκφράζει τη θέση ότι είναι καιρός να προχωρήσουμε πιο πέρα από το μοντέλο «θάλασσα και ήλιος» και να υπάρξει εμπλουτισμός του τουριστικού προϊόντος που προσφέρεται, ξεπερνώντας έτσι και το πρόβλημα του εποχικού τουρισμού.
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού, είναι έτοιμος να προσφέρει τεχνική βοήθεια εν είδη εμπειρογνωμοσύνης, μελετών και στοιχείων αλλά κυρίως σε πολιτικό επίπεδο, λειτουργώντας ως ο φορέας προς τη διεθνή σκηνή ενός σωστού μηνύματος για την Κύπρο, αναφέρει. Πιστεύουμε στην Κύπρο, τονίζει, πιστεύουμε ότι ο τουρισμός μπορεί και θα καταστεί μέρος του μέλλοντος αυτής της χώρας.
Απαντώντας σε ερώτηση για την περιφερειακή συνεργασία στον τουρισμό μιλάει για διακοπές πολλών προορισμών δίνοντας το παράδειγμα ενός επισκέπτη από την Κίνα που μπορεί να επισκεφθεί κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού Κύπρο, Αίγυπτο και Ιορδανία.
To πλήρες κείμενο της συνέντευξης
Ερ: Ποιες θεωρείτε ότι είναι οι κύριες προκλήσεις για την κυπριακή τουριστική βιομηχανία; 
Οι προκλήσεις για την Κύπρο πηγάζον από τις δυνατότητές της. Βρίσκεται σε μια πολύ πλεονεκτική θέση και έχει μεγάλο αριθμό πλεονεκτημάτων που σε συνδυασμό απαρτίζουν τις δυνατότητές της.
Η Κύπρος βρίσκεται στην καρδιά της Μεσογείου. Η Μεσόγειος προσελκύει σχεδόν το ένα τρίτο του παγκόσμιου τουρισμού. Πάνω από 300 εκ. τουρίστες έρχονται στη Μεσόγειο κάθε χρόνο, οπότε σε περιφερειακούς όρους η Κύπρος βρίσκεται στη σωστή θέση. Η Κύπρος διαθέτει από τις πιο ευνοϊκές καιρικές συνθήκες που θα μπορούσε να έχει ένας προορισμός. Μπορεί να λειτουργήσει, όχι μόνο ως καλοκαιρινός προορισμός αλλά ως προορισμός για όλο το χρόνο γιατί ακόμη και ο λεγόμενος χειμώνας της είναι ήπιος και μπορεί να αξιοποιηθεί καίρια για πολλές άλλες δραστηριότητες.
Η Κύπρος διαθέτει ένα ισχυρό συνδυασμό φυσικών ομορφιών και πλούσιας ιστορίας που είναι κάτι πολύ σημαντικό στην προσπάθεια να διαφοροποιηθεί το προϊόν και να δημιουργηθεί μια πολύ ελκυστική προσφορά και εμπειρία. Όταν μιλώ για πολιτιστικό προϊόν δεν εννοώ απλώς την φυσική παρουσία της πολιτιστικής κληρονομιάς αλλά και την αυλή πολιτιστική κληρονομιά όπως είναι το φαγητό και η μουσική.
Η Κύπρος δεν είναι πολύ μακριά από κύριες αγορές. Η Ευρώπη, η οποία είναι η πιο σημαντική αγορά στον κόσμο και στην οποία βρίσκονται δύο από τις πιο ισχυρές αγορές, η Γερμανία και η Βρετανία, εκτός άλλων αγορών, η Ρωσία, η οποία είναι αναδυόμενη δύναμη, οι αγορές της Μέσης Ανατολής, οι οποίες είναι αγορές με ψηλά κέρδη. Οπότε, για πολλούς λόγους έχει πολλά στοιχεία που μπορούν να την αναδείξουν σε ένα πολύ σημαντικό προορισμό. Η πρόκληση είναι να πάρεις όλα τα πιο πάνω και να τα αξιοποιήσεις στο μέγιστο.
Ερ: Για πολλά χρόνια το μοντέλο ‘ήλιος και θάλασσα’ δούλεψε για την Κύπρο. Θεωρείτε ότι πρέπει να εφεύρουμε ένα νέο μοντέλο διακοπών και πως μπορεί να γίνει αυτό;
Απ: Πρέπει να παραδεχθούμε ότι το μοντέλο ‘ήλιος και θάλασσα’ ήταν μια ιστορία επιτυχίας. Ήταν η σωστή πολιτική μάλλον στην αρχή της τουριστικής βιομηχανίας, όταν οικοδομήθηκε η βάση και τα θεμέλια της βιομηχανίας και η Κύπρος το έχει πράξει επιτυχώς. Έχει επενδύσει σε υποδομές και σε ανθρώπινο δυναμικό με επαρκώς πειστικό τρόπο.
Αρκεί αυτό για το μέλλον, μήπως θα έπρεπε να προχωρήσουμε πιο πέρα; Οπωσδήποτε.
Υπάρχουν τόσοι πολλοί προορισμοί ‘ήλιου και θάλασσας’ γύρω μας που πρέπει να προσφέρεις ένα προϊόν που είναι ‘ήλιος και θάλασσα’ και κάτι παραπάνω, πολιτιστικές εκδρομές, φύση, τουρισμός υγείας, συνέδρια, εκδηλώσεις. Αν δεν το πράξει αυτό, η Κύπρος θα κινδύνευε εν τέλει να ανταγωνίζεται μόνο στη βάση των τιμών που είναι μια πολύ επικίνδυνη οδός. Πρέπει να εμπλουτίσεις το προϊόν σου και να το διαφοροποιήσεις. Σίγουρα η στρατηγική ‘ήλιος και θάλασσα’ δεν μπορεί να είναι μακροπρόθεσμη.
Ερ: Θεωρείτε ότι οι δράσεις που αναλαμβάνονται στην Κύπρο κινούνται στη σωστή κατεύθυνση;
Απ: Αυτά που άκουσα κατά τη διάρκεια της επίσκεψης μου με έχουν κάνει να νοιώσω πεπεισμένος ότι οι σκέψεις γίνονται είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Υπάρχει μια ξεκάθαρη και ρεαλιστική κατανόηση ως προς η φύση των προκλήσεων. Η πρώτη σημαντική πρόκληση είναι το να υπάρχει η πολιτική θέληση που τοποθετεί τον τουρισμό ψηλά στην εθνική ημερήσια διάταξη. Κάποιοι μπορεί να τον παίρνουν ως δεδομένο. Δεν πρέπει.
Πρέπει να διασφαλιστεί ότι όλος ο δημόσιος τομέας και όλος ο κοινωνικός και πολιτικός μηχανισμός θα έχουν την έγνοια του τουρισμού. Ο τουρισμός δεν μπορεί ποτέ να θεωρείται μια επιμέρους πολιτική, πρέπει να είναι μια εθνική πολίτική προτεραιότητα. Αν έχεις την πολιτική θέληση που πιστεύει ότι η Κύπρος πρέπει να γίνει ένας σημαντικός τουριστικός προορισμός τότε δεν έχουν σημασία οι άλλες προκλήσεις. Το σημαντικό δεν είναι ποτέ αυτό που έχεις αλλά το τι κάνεις με αυτό που έχεις.
Η πρόκληση της εποχικότητας πρέπει να αντιμετωπιστεί και τρόπος αντιμετώπισής της είναι η διαφοροποίηση του προϊόντος, η δημιουργία δραστηριοτήτων και προϊόντων που ταιριάζουν σε λιγότερο ζεστές εποχές, όπως το γκολφ, τα θεματικά πάρκα, οι συναντήσεις, τα συνέδρια, ο πολιτιστικός τουρισμός, ο ορεινός τουρισμός. Όλα αυτά μπορούν να γίνουν εδώ στην Κύπρο γιατί ο χειμώνας δεν είναι καθόλου απαγορευτικός.
Η τρίτη πολύ σημαντική πρόκληση είναι διττή. Αν επιθυμείς να προσελκύσεις κόσμο στην Κύπρο πρέπει να κάνεις την άφιξή του εδώ πιο εύκολη. Η είσοδος στη χώρα πρέπει να γίνει πιο εύκολη, πρέπει να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις της ιδιότητας κράτους – μέλους της ΕΕ και πρέπει επίσης να είναι εύκολο να φτάσει κανείς στην Κύπρο. Η πολιτική των ανοιχτών ουρανών που καθιστά εύκολη την άφιξη αεροπλάνων στην Κύπρο το ίδιο συχνά όπως και με τους πιο δημοφιλείς προορισμούς είναι εκ των ‘ων ουκ άνευ’.
Αυτό που χρειάζεται είναι πολιτική θέληση, διαφοροποίηση του προϊόντος, προσβασιμότητα και συνδεσιμότητα.
Ερ: Μπορείτε να δώσετε λεπτομέρειες ως προς την τεχνική και πολιτική στήριξη που μπορεί να δώσει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού;
Απ: Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού του ΟΗΕ είναι μία από τις 14 εξειδικευμένες υπηρεσίες του Οργανισμού. Είναι ένας οργανισμός που συνδέει τον τουρισμό με την ατζέντα της βιώσιμης ανάπτυξης. Είμαστε ένας οργανισμός που υπάρχει λόγω της θέλησης των μελών του. Η επιτυχία της Κύπρου είναι ταυτόχρονα και επιτυχία του οργανισμού, όπως και η επιτυχία του κάθε άλλου κράτους μέλους.
Επίσης η χρονική στιγμή της επίσκεψής μας ήταν πολύ σημαντική. Είναι στις δύσκολες στιγμές που βγαίνει προς τα έξω ο καλύτερος εαυτός σου.
Πρέπει να σταλεί ένα διττό μήνυμα. Ένα μήνυμα προς τον κόσμο ότι η Κύπρος είναι αυτό που είναι, δεν έχει αλλάξει ως τουριστικός προορισμός. Αυτό που είδα εδώ είναι ένα πολύ ευχάριστο και φιλόξενο περιβάλλον. Δεν υπάρχει απολύτως τίποτα που θα εμπόδιζε κάποιον από το να επισκεφθεί την Κύπρο.
Αλλά, υπάρχει επίσης και ένα μήνυμα προς τον κόσμο της Κύπρου, γιατί κάποιες φορές όταν βρίσκεσαι εν μέσω μιας δύσκολης κατάστασης νομίζεις ότι ο κόσμος σε βλέπει διαφορετικά. Αυτό είναι απόλυτα λάθος. Ο κόσμος εξακολουθεί να θεωρεί ότι η Κύπρος είναι ένας ευχάριστος, φιλόξενος και ζεστός προορισμός.
Η Κύπρος έχει πολλούς φίλους και δεν υπάρχουν οποιαδήποτε αρνητικά αισθήματα προς την Κύπρο. Οποιοσδήποτε πει κάτι τέτοιο σημαίνει ότι δεν έχει επαφή με την πραγματικότητα. Το μήνυμα μας στον κόσμο της Κύπρου είναι «συνεχίστε να εργάζεστε ως συνήθως και μην αποθαρρύνεστε», γιατί δεν θέλουμε ο τουρισμός να υποφέρει χωρίς λόγο και να έχει κόστος λόγω άλλων οικονομικών δραστηριοτήτων.
Μπορούμε να βοηθήσουμε μέσω της παραδοσιακής μας ικανότητας να προσφέρουμε τεχνική υποστήριξη, μελέτες, έρευνες, στοιχεία, εμπειρογνώμονες και το πράττουμε αυτό με όλες τις χώρες στον κόσμο.
Πιο σημαντική όμως είναι η πολιτική υποστήριξη που μπορούμε να προσφέρουμε και εννοώ αυτήν της διάδοσης μηνυμάτων. Αν είναι το σωστό μήνυμα με το σωστό περιεχόμενο μπορούμε να διευρύνουμε το μήνυμα και να το διοχετεύσουμε στην παγκόσμια και τη διεθνή σκηνή και αυτό έχει βαρύτητα, έχει απήχηση.
Είμαστε πανευτυχείς με την Κύπρο. Πιστεύουμε σ’ αυτή τη χώρα. Πιστεύουμε ότι ο τουρισμός μπορεί και θα καταστεί μέρος του μέλλοντος της χώρας και αυτή η χώρα έχει φίλους, πολλούς καλούς φίλους που θα διασφαλίσουν ότι θα ανταπεξέλθει.
Ερ: Παρά το γεγονός ότι ο τουρισμός αυξάνεται οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις δυσκολεύονται, τι συμβουλή τους δίνετε;
Απ: Ο τουρισμός είναι η τρίτη μεγαλύτερη βιομηχανία στον κόσμο. Είναι μια βιομηχανία που θα συνεχίζει να αναπτύσσεται. Ο κόσμος θα συνεχίσει να ταξιδεύει. Έχει γίνει μέρος της ζωής και πολύ απλά δεν είναι ανατρέψιμο.
Ακόμη και σ’ αυτούς τους δύσκολους καιρούς η Ευρώπη αναπτύχθηκε πέρσι κατά 3% , ενώ η μέση διεθνής ανάπτυξη ήταν 4%. Οι μισοί του ενός δισ. τουριστών ανά το παγκόσμιο έρχονται στην Ευρώπη. Τα νέα για τον τουρισμό, ακόμη και στην Ευρώπη, είναι καλά. Αυτό ισχύει όχι μόνο αριθμητικά αλλά και όσον αφορά στις δαπάνες. Το εισόδημα από τον τουρισμό το 2012 ήταν $460 δισ. που αντιπροσωπεύει αύξηση 2% από το 2011, που σημαίνει ότι οι χώρες κερδίζουν περισσότερα.
Γιατί δεν πάνε τόσο καλά οι επιχειρήσεις; Γιατί στο επίπεδο των επιχειρήσεων έχει συρρικνωθεί το περιθώριο κέρδους. Γιατί ένας από τους πιο εύκολους τρόπους το να προσπαθήσει κάποιος να είναι ανταγωνιστικός είναι η μείωση των τιμών και η μείωση των τιμών ιώνει και το περιθώριο κέρδους.
Μην μειώνετε τις τιμές σας. Ανταγωνιστείτε βελτιώνοντας την προσφορά σας. Ο εύκολος τρόπος είναι η μείωση των τιμών. Ο δύσκολος τρόπος είναι να προσθέσετε στην προσφορά σας στοιχεία που θα την κάνουν μοναδική, ιδιαίτερη και μια αξέχαστη εμπειρία. Για παράδειγμα, αντί να πείτε «θα μειώσω την τιμή της διαμονής στο ξενοδοχείο κατά 20%» θα έλεγα «απλώς ελάτε να μείνετε για τέσσερις νύχτες και η πέμπτη διανυκτέρευση θα είναι δωρεάν», αλλά χωρίς να μειώσετε την τιμή σας. Ακόμη και ως μήνυμα αλλά και ως προσφορά είναι κάτι πιο ελκυστικό.
Πρέπει να σκεφτούμε ευφάνταστους τρόπους για να είμαστε ανταγωνιστικοί χωρίς να μειώσουμε τις τιμές μας, αλλιώς θα συνεχίσουμε να παρατηρούμε το φαινόμενο της συρρίκνωσης του περιθωρίου του κέρδους.
Το κλειδί είναι στη βελτίωση της προσφοράς αυτή είναι η καλύτερη συνταγή για να παραμείνεις ανταγωνιστικός.
Ερ: Έχει ωριμάσει η τουριστική βιομηχανία σε βαθμό όπου μπορεί να υπάρξει περιφερειακή συνεργασία;
Απ: Αυτό εξαρτάται. Κάποιοι παίκτες έχουν ωριμάσει αρκετά για να αντιληφθούν αυτό που λέτε, κάποιες άλλες βιομηχανίες βλέπουν την τουριστική βιομηχανία ως παραδοσιακά ανταγωνιστική με ένα στενόμυαλο τρόπο.
Ο τουρισμός δεν μπορεί πλέον να επιβιώσει στα πλαίσια ενός μόνο προορισμού.  Ο κόσμος έρχεται από την άλλη άκρη του κόσμου, από την Κίνα, την Ινδία, τη Μαλαισία, την Κορέα ή την Ιαπωνία και ενδιαφέρεται να έχει ένα ταξίδι με πολλούς προορισμούς. Το αποτέλεσμα είναι ότι ‘αυτό που είναι καλό για το γείτονα μου είναι καλό και για μένα’.
Αν έρθουν περισσότεροι επισκέπτες στη Μεσόγειο, δεν πρέπει να λειτουργείτε σύμφωνα με τη θεώρηση ότι ‘ο γείτονας μου είναι ο ανταγωνιστής μου’. Δεν λειτουργεί έτσι. Μπορείτε να ανατρέψετε αυτή τη θεώρηση προχωρώντας σε συμφωνίες πολλαπλών προορισμών, εκμεταλλευόμενοι τα δυνατά σας σημεία και αυτά των γειτόνων σας. Φανταστείτε πόσο ισχυρό θα ήταν ένα πρόγραμμα για έναν Κινέζο, για παράδειγμα, που σε ένα ταξίδι θα επισκεπτόταν την Ιορδανία, την Κύπρο και την Αίγυπτο.
Ερ: Πως μπορεί ο τουρισμός να συμφιλιωθεί με το περιβάλλον;
Απ: Δεν τα συμφιλιώνεις. Τα κάνεις ένα και το αυτό. Ο ΠΟΥ πιστεύει ότι δεν υπάρχει ισορροπία μεταξύ ανάπτυξης και βιωσιμότητας. Περισσότερη ανάπτυξη σημαίνει περισσότερα έσοδα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία ενός πιο βιώσιμου περιβάλλοντος. Είναι οι δύο πλευρές του ίδιου νομίσματος.
Μπορούμε και πρέπει να ενθαρρύνουμε περισσότερους ανθρώπους να ταξιδέψουν, αλλά να ταξιδέψουν υπεύθυνα και να χρησιμοποιήσουμε τα οικονομικά οφέλη που απορρέουν από αυτή τη δραστηριότητα για να βελτιώσουμε και να ενδυναμώσουμε το περιβάλλον μας, είτε αυτό είναι το φυσικό ή το πολιτιστικό περιβάλλον.
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου