12 Νοεμβρίου 2010

Ερωτήματα του κ. Κώστα Σκανδάλη προς αρχαιολόγους


Είναι γεγονός ότι υπάρχει μια καμπύλη σειρά πέτρινων καθισμάτων αμφιθεατρικά και εκατέρωθεν της εισόδου του τάφου του Ατρέως
στις Μυκήνες.
Βρίσκονται επί του λόφου που σκεπάζει τον θόλο ακολουθώντας την κλίση του. Είναι τοποθετημένα σε ύψος 4 με 5 μέτρων από το δάπεδο
της εισόδου στο μνημείο, σε σημείο ώστε να μην φαίνονται ποτέ σε οποιεσδήποτε φωτογραφίες, εφ’ όσον αυτές έχουν ληφθεί
από το ύψος της εισόδου.




Τα ευρήματα αυτά μας υποχρεώνουν να θέσουμε μια σειρά ερωτημάτων :

· Ήταν ανέκαθεν γνωστά, ή αποκαλύφθηκαν με την αποσάθρωση των επιχώσεων επί του λόφου και πότε ;

· Έχει ερμηνευθεί η χρήση τους ;

· Εάν ναι, ποιά ερμηνεία τους έχει δοθεί και γιατί δεν γίνεται ευρέως γνωστή ;

· Συμβαδίζει η έννοια του τάφου με την παρουσία σειράς μονίμων καθισμάτων έξω από τον τάφο, όταν μάλιστα αυτή αποτελεί
εμφανώς μέρος του όλου μνημείου ;

· Μήπως αυτά υποδηλώνουν την περιοδικότητα επανάληψης κάποιων τυποποιημένων τελετών στο συγκεκριμένο χώρο ;

· Με δεδομένο ότι πρόκειται για μία και μόνη σειρά καθισμάτων, προφανώς δεν χρησίμευαν ως κερκίδες για το ευρύ κοινό.
Μήπως προορίζονταν για την τελετουργική τοποθέτηση ιερέων ή ιεροπρακτών σε έναν κοινό για όλους χώρο λατρείας ;

· Μήπως ο χώρος αυτός δεν ήταν τάφος αλλά χώρος λατρείας ή μύησης σε θεούς χθονίων θεοτήτων ;

· Θα μπορούσε μια τέτοια θεότητα να ήταν π.χ. η Γαία ή Μητέρα Γη, για την λατρεία της οποίας συγκεντρώνονταν μέσα σε ένα συμβολικό
ομοίωμα της μήτρας της όπως θα μπορούσε να είναι ο θόλος, μπαίνοντας μέσα από μια επίσης συμβολική είσοδο ;
(Η τοιχοποιία της εισόδου, η πύλη, το διαχωριστικό υπέρθυρο, το υπεράνω ‘ανακουφιστικό’ τρίγωνο και ο ίδιος ο θόλος πάντως, συνάδουν απόλυτα με την ερμηνεία αυτή)

· Ο Παυσανίας περιγράφει τον συγκεκριμένο χώρο ως ‘θησαυρό’, όπως επίσης ‘θησαυρό’ ονομάζει και τον τάφο του Μινύου στον Ορχομενό. Ποιός λόγος ώθησε τον ιστορικό περιηγητή να ονομάσει έτσι τα μνημεία αυτά εάν πράγματι είχαν κατασκευαστεί εξ αρχής
για ταφική χρήση ;

· Μήπως τελικά οι Μυκηναίοι όντως σφετερίστηκαν κάποιον προηγούμενο πολιτισμό, -όπως αυτόν των Μινυών- αλλάζοντας
μεταξύ άλλων και την αρχική χρήση των μνημείων που περιέπεσαν στην κατοχή τους, σε ταφική, αφού πρώτα τα.. απάλλαξαν
από το πολύτιμο περιεχόμενό τους ;



Πηγή των φωτογραφιών και έναυσμα για την θέση των ερωτημάτων, η έρευνα της ομάδος ‘Σείριος’

Κώστας Σκανδάλης
www.aegean-theory.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου